BANNER





Ημερολόγιο έναρξης νέων Σεμιναρίων

Θωμάς Οικονόμου ο μεγάλος αναμορφωτής του θεάτρου

Πήγαινε κάτω

Θωμάς Οικονόμου ο μεγάλος αναμορφωτής του θεάτρου

Δημοσίευση από Στέφανος Την / Το Σαβ 11 Απρ - 12:09


    Ο Θωμάς Οικονόμου γεννήθηκε το 1865 στην Αυστριακή πρωτεύουσα την Βιέννη, και πατέρας του ήταν ο μεγάλος ζωγράφος Φραγκίσκος Ιωσήφ Οικονόμου, ανιψιός του Σίνα και του Τούμπα. Προερχόταν δηλαδή από μεγάλη και γνωστή Ηπειρωτική οικογένεια που ζούσε μόνιμα στην Βιέννη. Έφτασε στην Αθήνα έφηβος ακόμη όπου εργάστηκε στο βιβλιοπωλείο Βίλμπεργκ – Μπαρτ ως υπάλληλος για τα θελήματα. Όμως γρήγορα επέστρεψε στην Βιέννη όπου άρχισε να κάνει εμφανίσεις σε Λυρικό θέατρο ως Τενόρος αλλά αμέσως μεταπήδησε στον κλάδο του δραματικού θεάτρου.

    Ο Θωμάς Οικονόμου έγινε ηθοποιός του θεάτρου Σαξ – Μαίνιγκεν και έπαιζε στα γερμανικά όλα τα κλασσικά έργα. Όταν ανέβηκε στην σκηνή το έργο «Μαρία Στιούαρτ» αν και ο Οικονόμου κατείχε κεντρικό ρόλο, άρχισε να διαφωνεί για θέματα που αφορούσαν την παραγωγή, την σκηνοθεσία, τα ντεκόρ ακόμη και για τα κοστούμια! Είχε άποψη για όλα όσα αφορούσαν μια θεατρική παράσταση και οι παρατηρήσεις του τις περισσότερες φορές ήταν ορθές!

    Εκεί τον γνώρισε η πριγκίπισσα ακόμη και μετέπειτα Βασίλισσα της Ελλάδας Σοφία, η οποία μίλησε για αυτόν στον Άγγελο Βλάχο τότε διευθυντή του Βασιλικού Θεάτρου που με την σειρά του τον κάλεσε στην Αθήνα να αναλάβει την οργάνωση της δραματικής Σχολής.

    Ο Οικονόμου δέχθηκε να εγκαταλείψει την ζωή που είχε στην Αυστρία  και κινούμενος καθαρά από πατριωτικά αισθήματα και μόνο αλλά και από αγάπη που έτρεφε για το αρχαίο ελληνικό θέατρο. Πραγματικά γίνεται δάσκαλος της Δραματικής Σχολής Αθηνών το 1900 και είχε ως μαθητές τους Αιμίλιο Βεάκη, την Κυβέλη, τον Λεπενιώτη, τον Μυράτ και πολλούς άλλους. Όλοι αυτοί «μορφωμένοι» από τον μεγάλο Οικονόμου, μετά την διάλυση της δραματικής σχολής που δυστυχώς έλαβε χώρα σύντομα, θα τα παραλάβει έτοιμα ο Κωνσταντίνος Χρηστομάνος ο οποίος θα δημιουργήσει τη «Νέα Σκηνή».

     Το 1901 έγινε η πρώτη παράσταση του Βασιλικού Θεάτρου με σκηνοθέτη τον Θωμά Οικονόμου και Διευθυντή τον Άγγελο Βλάχο. Όμως αμέσως μετά την παράσταση ο Άγγελος Βλάχος θα παραιτηθεί κι έτσι ο Θωμάς Οικονόμου θα μείνει ο μοναδικός κύριος του ιδρύματος αυτού!

    Ο Θωμάς Οικονόμου βρήκε ένα θέατρο σε οικτρή κατάσταση, που ανέβαζε πεπαλαιωμένες παραστάσεις, που επικρατούσε η προχειρολογία. Αυτές τις παραστάσεις δυστυχώς το ελληνικό κοινό τις δεχόταν αδιαμαρτύρητα καθώς ήταν ανεκπαίδευτο στις θεατρικές παραγωγές. Σε συνεργασία με τον Κωνσταντίνο Χατζόπουλο προσπάθησε να επιβάλλει την καθομιλουμένη γλώσσα στις παραστάσεις, γιατί ήθελε να μορφώσει και όχι να αφήσει τον μέσο Έλληνα βυθισμένο στην άγνοια. Μέχρι τότε ανέβαιναν σε διάφορες σκηνές αρχαίες τραγωδίες σε γλώσσα που ο Έλληνας δεν καταλάβαινε γιαυτό και δεν ενδιαφερόταν να παρακολουθήσει. Η εμμονή του Οικονόμου στην γλωσσική απλότητα θα φτάσει μέχρι του σημείου να γίνουν επεισόδια στην Αθήνα για το «θεατρικό γλωσσικό» με νεκρούς!

    Ο Οικονόμου έδωσε σκληρό αγώνα για να αλλάξει πλήρως την λειτουργία του έχοντας βοηθό στην συνέχεια και τον Κωνσταντίνο Χρηστομάνο. Κάποτε τάχθηκε στο Βασιλικό Θέατρο υπέρ της Μαρίκας Κοτοπούλη και εναντίον της ανταγωνίστριάς της Άννας Φραγκοπούλου, καθώς η δεύτερη παρότι ήταν ευνοούμενη του Βασιλιά Γεωργίου Α΄ και θαυμάσια ηθοποιός που είχε διαπρέψει στο Παρίσι, δεν μιλούσε καλά τα ελληνικά καθώς τους προσέδιδε γαλλική προφορά! Βέβαια μια άλλη αιτία ήταν πως ο Οικονόμου είχε ερωτευθεί την Κοτοπούλη και απόδειξη αυτού του γεγονότος είναι η μελλοντική τους σχέση.

    Εξαιτίας λοιπόν αυτής της προτίμησής του προς την Μαρίκα Κοτοπούλη, δέχθηκε από τους πολέμιούς του σκληρή κριτική σε βαθμό που το 1906 προκλήθηκε η παραίτησή του! Η αποχώρηση του Θωμά Οικονόμου από το Βασιλικό θέατρο είχε σημάνει το τέλος της ανοδικής του πορείας. Πραγματικά οι φήμες για την σχέση τους επιβεβαιώθηκαν και Οικονόμου – Κοτοπούλη συνεργάστηκαν από κοινού σε θεατρικές παραστάσεις που ενώ όμως ήταν καινοτόμες στην εποχή τους, δεν έκοβαν εισιτήρια.


    Ο Θωμάς Οικονόμου πέθανε στην Αθήνα το 1927 χωρίς να αναγνωριστεί στο σημείο που έπρεπε η καλλιτεχνική του αξία. Έφτασε για να αναμορφώσει τα θεατρικά πράγματα στην Ελλάδα και κατέληξε να αναμορφώσει την γλώσσα των εφημερίδων, καθώς μετά τα «γλωσσικά» επεισόδια, οι περισσότερες εφημερίδες προσάρμοσαν την γραφή τους σε γλώσσα κατανοητή στον λαό.

Στέφανος
Επίτιμο μέλος
Επίτιμο μέλος

Φύλο : Άντρας
Τόπος κατοικίας : Πειραιάς
Γράφτηκα στο φόρουμ στις : 18/12/2014
Αριθμός μηνυμάτων : 99

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Επιστροφή στην κορυφή


 
Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης