BANNER





Ημερολόγιο έναρξης νέων Σεμιναρίων

Η Μπύρα από την αρχαιότητα έως τους ιστορικούς χρόνους

Πήγαινε κάτω

Η Μπύρα από την αρχαιότητα έως τους ιστορικούς χρόνους

Δημοσίευση από Στέφανος Την / Το Τρι 21 Απρ - 15:08


    Συναντάμε την μπύρα με διάφορες ονομασίες ανάλογα με την ιστορική περίοδο στην οποία αναφερόμαστε και την περιοχή. Οι πιο συνηθισμένες ονομασίες της ήταν ζύθος, βρύτος, βύνη, οίνος κρίθινος, οίνος πύρινος ενώ από τους Κέλτες καλείται ακόμη κόρμα και κούρμι.

   Συνήθως η Μπύρα φτιαχνόταν από κριθάρι ενώ σπανιότερα από στάρι, αλλά δεν έμοιαζε με την σημερινή μπύρα, γιατί από τα συστατικά της δημιουργίας της έλειπε ο λυκίσκος, το φυτό εκείνο το οποίο προσδίδει στην μπύρα την ευωδία της.

    Είναι στους περισσότερους γνωστό πως η μπύρα προέρχεται από τους μεγάλους αρχαίους πολιτισμούς που αναπτύχθηκαν μεταξύ του Τίγρη και του Ευφράτη. Αρχεία που ήρθαν στο φως μας αποκαλύπτουν εμπορικές συναλλαγές με δημητριακά για την παραγωγή αυτού του ποτού, παραστάσεις από εργαλεία και σύνεργα της ζυθοποιητικής και βυνοποιητικής τέχνης αλλά και συνταγές ζυθοποιίας. Έχουν καταγραφεί ακόμη και διακρίσεις ως προς την ποιότητα της μπύρας.

    Πολεμιστές, ιερείς και βασιλείς παριστούνται σε σχέδια και ανάγλυφα να ροφούν μπύρα (ζύθο) από ιδιαίτερους πήλινους σωλήνες που στην κορυφή τους είχαν κάτι σαν πλέγμα ώστε να διυλίζουν τα κατάλοιπα των χρησιμοποιηθέντων σπόρων! Υπάρχουν αναφορές επίσης πως οι εργάτες που δεν χρησιμοποιούσαν ανάλογα πλέγματα στα ποτήρια τους, έπρεπε όταν έπιναν μπύρα ταυτόχρονα να μασούν και τους σπόρους της!

    Ωστόσο η παράδοση θέλει την μπύρα να έχει εισαχθεί στην Αίγυπτο από την ίδια την Ίσιδα, την θεά δηλαδή που αντιπροσώπευε την αρχή της ζωής!

    Την μπύρα την συναντάμε να καταναλώνεται εκτός από τους Αιγυπτίους, τους Αρμένιους και τους Κέλτες. Όσο αφορά τους Έλληνες, αν και το γνώριζαν το περιφρονούσαν καθώς το θεωρούσαν ως ποτό αγενές που έπιναν οι βάρβαροι καθώς υστερούσαν δραματικά στην παραγωγή οίνου που οι Έλληνες όχι μόνο γνώριζαν τέλεια αλλά και είχαν θεοποιήσει (Βάκχος).

    Αλλά και στους Κέλτες που σήμερα θεωρούνται οι πατέρες της μπύρας της σύγχρονης βεβαίως εποχής, ιστορικά οι πλούσιοι Κέλτες όπως και οι άρχοντες έπιναν κρασί αδιαφορώντας τελείως για την μπύρα! Οι κατώτερες τάξεις των Κελτών έπιναν ζύθο με μέλι, ενώ ακόμη οι πιο φτωχοί έπιναν σκέτο ζύθο.

   Το κατά πόσο ήταν για τους Έλληνες η μπύρα, ένα ποτό απαξιωμένο, αντίθετα από το κρασί, φαίνεται στο έργο του Αισχύλου «Ικέτιδες» που τοποθετεί τον Βασιλιά του Άργους να λέει στον κήρυκα των Αιγυπτίων που ποτέ δεν θα βρεθούν οι δικοί του άνδρες αποχαυνωμένοι διότι έπιναν  «κρίθινον οίνον» (μπύρα δηλαδή), αντιθέτως οι άνδρες του είναι ακμαίοι διότι πάντα πίνουν οίνο (κρασί) που τους κάνει γενναίους!

   Εξάλλου ο Δείναρχος αποκαλεί τον Δημοσθένη «κρίθινον Δημοσθένη» επειδή του άρεσε να πίνει μπύρα, του απέδιδε συνεπώς έναν χαρακτηρισμό μειονεκτικό!

    Αντιθέτως οι Ρωμαίοι θεωρούσαν την μπύρα απολαυστική πολυτέλεια ονομάζοντας την cerevisia κατά πολλούς όρο προερχόμενο από τους Κέλτες που αποκαλούσαν Keir το μέλι και το κερί και wysg το νερό.

    Η πορεία της μπύρας ακολούθησε περίπου τα εξής βήματα: Οικογενειακή παραγωγή που έγινε διαδοχικώς τέχνη, κερδοφόρο στην συνέχεια επάγγελμα και πηγή εισοδήματος προερχόμενο από τους λίγους προνομιούχους που συνήθως ήταν τα μοναστήρια και οι φεουδάρχες του Μεσαίωνα.

    Στο Αγγλοσαξωνικό έπος Μπέογουλφ συχνά γίνεται μνεία της μπύρας, συμπεριλαμβανομένου του ζύθου με μέλι.

    Η παραγωγή μπύρας (ζυθοποιεία) είχε συνδεθεί στην Δυτική Ευρώπη με πολλές τελετουργίες και ποιητικές συνήθειες που συνήθως είχε να κάνει με την μυστικότητα των συνταγών παρασκευής της. Οι συνταγές αυτές φυλάσσονταν συχνά ως οικογενειακά απόρρητα. Τον 14ο αιώνα άρχισε η οργάνωση των εργατών της μπύρας σε συντεχνίες, ενώ μια νέα εποχή για την Παρασκευή της ξεκίνησε από το 1680 και μετά όταν άρχισε η μικροσκοπική εξέταση της ζυθοζύμης από τον Άντον Βαν Λέβενχουκ. Χαρακτηριστικό είναι ότι στην συνέχεια και επιστήμονες μεγάλοι όπως ο Παστέρ ενδιαφέρθηκαν για την παραγωγή της.  

Στέφανος
Επίτιμο μέλος
Επίτιμο μέλος

Φύλο : Άντρας
Τόπος κατοικίας : Πειραιάς
Γράφτηκα στο φόρουμ στις : 18/12/2014
Αριθμός μηνυμάτων : 99

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Επιστροφή στην κορυφή


 
Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης