BANNER





Ημερολόγιο έναρξης νέων Σεμιναρίων

Ο Συμβολισμός του Ζαν Μωρεάς

Πήγαινε κάτω

Ο Συμβολισμός του Ζαν Μωρεάς

Δημοσίευση από Στέφανος Την / Το 2/5/2015, 15:55


   Στις 18 Σεπτεμβρίου του 1886 δημοσιεύεται στην γαλλική εφημερίδα «Φιγκαρό» ένα άρθρο που φέρει τον τίτλο το «Μανιφέστο του Συμβολισμού». Είναι γραμμένο από έναν Έλληνα τον Ιωάννη Παπαδιαμαντόπουλο που διαπρέπει ως ποιητής στην Γαλλία με το φιλολογικό όνομα Ζαν Μωρεάς.

   Ο Ζαν Μωρεάς που έχει μόλις εγκαταλείψει την Ελλάδα τολμά να εισάγει στην Γαλλία κάτι νέο στην ποίηση, μάλιστα όταν λίγο καιρό πριν ο ίδιος, ήταν οπαδός της καθαρεύουσας έχοντας γράψει και ποιητική συλλογή με αυτή την μορφή.

   Σύμφωνα με την σχολή των συμβολιστών ποιητών όπως σημαίνει και το όνομά τους ήταν υπέρ των συμβόλων που εξέφραζε μια λέξη χωρίς να ενδιαφέρονται για το πραγματικό της νόημα. Επίσης δέχονταν να θυσιάσουν τους κανόνες της γραμματικής και του συντακτικού μέχρι το σημείο να αλλάζουν ακόμη και τον τρόπο προφοράς των φωνηέντων. Αυτοί οι νεωτερισμοί προκάλεσαν γλωσσικό χάος στην Γαλλία, προκαλώντας την αντίδραση των συντηρητικών ποιητών. Στην Ελλάδα ο συμβολισμός παρομοιάσθηκε με τον «μαλλιαρισμό» δηλαδή με τους οπαδούς της δημοτικής γλώσσας όπως τους αποκαλούσαν αρχικώς.

   Οι οπαδοί του συμβολισμού είχαν και μερικά άλλα κοινά χαρακτηριστικά. Εκτός από επαναστάτες ποιητές όπως θεωρούνταν διέθεταν μακριά μαλλιά, πλατιά καπέλα και περίεργα μουστάκια όπως ο Ζαν Μωρεάς ή παράξενα μούσια όπως ο Βερλαίν (ένας άλλος πρωτοπόρος του συμβολισμού). Επίσης περνούσαν τον καιρό τους σε δημόσια κέντρα, καφενεία της Μονμάρτης ή του Καρτιέ Λατέν όπου εκεί έγραφαν, αλληλογραφούσαν ή έκαναν διορθώσεις σε αντίθεση με τους υπόλοιπους ποιητές που απαιτούσαν ησυχία και ηρεμία για να αφοσιωθούν στο έργο τους.

   Μέχρι σήμερα κινηματογραφικές ταινίες που αναπαριστούν την εποχή του συμβολισμού, δείχνουν νέους ποιητές να κάθονται στα τραπέζια των καφενείων ή σε μπιστρό να κάνουν παρέα με τα κορίτσια ή με τους εργάτες πελάτες των καταστημάτων και να πίνουν τον καφέ τους ανάμεσα σε πλήθος σημειώσεων που έχουν απλωμένες πάνω στα μικρά τραπέζια.

   Οι κριτικοί κατέταξαν τον συμβολισμό στην ποίηση ως ένα κίνημα αντίστοιχο του ιμπρεσιονισμού στην ζωγραφική. Ο συμβολισμός υπήρξε ένα πραγματικό κτύπημα στον καθωσπρεπισμό της ποίησης του ακαδημαϊκού κλασικισμού.

   Η αλήθεια είναι ότι οι ποιητές του συμβολισμού, δέχτηκαν έναν σκληρό πόλεμο εναντίον τους την εποχή εκείνη, καθώς τους θεωρούσαν περίπου κάτι σαν αναρχικούς, σαν ανατρεπτικά στοιχεία των γλωσσικών και ποιητικών κανόνων αλλά και των δομών της γαλλικής κοινωνίας.

    Χαρακτηριστικό είναι πως τους αρνούνταν δημόσιες θέσεις, οι εκδότες δύσκολα εξέδιδαν τα έργα τους. Περισσότερο πόλεμο από όλους τους ποιητές του συμβολισμού, δέχθηκε ο ίδιος ο Ζαν Μωρεάς, διότι αφενός ήταν ο συντάκτης του «Μανιφέστου του Συμβολισμού», αφετέρου δεν ήταν Γάλλος και κατά συνέπεια δεν είχε το δικαίωμα να ηγείται μιας κίνησης που αφορούσε την γαλλική γλώσσα. Τον σατίριζαν στον γαλλικό τύπο, ως κάποιον γραφικό που τριγυρνούσε στο Παρίσι με φουστανέλα και γιαταγάνι στο χέρι, θέλοντας να τεμαχίσει την γαλλική γλώσσα!

   Όμως αν και οι ποιητές του συμβολισμού υπέφεραν οικονομικά, ο Ζαν Μωρεάς όχι καθώς η οικογένειά του από την Πάτρα που έστελνε χρήματα, ενώ είχε και κάποιον κρυφό χρηματοδότη από την Ελλάδα που τους έστελνε συχνά χορηγίες.


   Με τον καιρό η γαλλική κοινωνία συμβιβάστηκε με τον συμβολισμό και οι ποιητές του απέκτησαν την θέση τους στην ιστορία της ποίησης. Μάλιστα λίγο αργότερα οι εκδότες πολεμούσαν για το ποιος θα εκδώσει τις ποιητικές τους συλλογές.   

Στέφανος
Επίτιμο μέλος
Επίτιμο μέλος

Φύλο : Άντρας
Τόπος κατοικίας : Πειραιάς
Γράφτηκα στο φόρουμ στις : 18/12/2014
Αριθμός μηνυμάτων : 99

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Επιστροφή στην κορυφή


 
Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης