BANNER





Ημερολόγιο έναρξης νέων Σεμιναρίων

Η ιέρεια του ελληνικού θεάτρου Ελένη Παπαδάκη

Πήγαινε κάτω

Η ιέρεια του ελληνικού θεάτρου Ελένη Παπαδάκη

Δημοσίευση από eleanna_pappa Την / Το 7/5/2015, 14:23


 Η  ιέρεια του ελληνικού θεάτρου Ελένη Παπαδάκη
 
''Ακόμα και ένας τυφλός ακούγοντας την Ελένη Παπαδάκη, θα βλέπει ασφαλώς τα χρώματα και τα σχήματα", εγραψε για αυτήν ο μεγάλος λογοτέχνης Στρατής Μυριβήλης! Αυτό αποτελεί μονό ένα ελάχιστο δείγμα από την πληθώρα των εγκωμίων που έπλεξαν για μια από τις σπουδαιότερες ελληνίδες ηθοποιούς οι πνευματικοί ανθρωποι της εποχής της, τόσο έλληνες όσο και  ξένοι.



Η Ελένη Παπαδάκη, γεννημένη  στην Αθήνα το 1908, έδειξε από νωρίς τη φιλομουσία της και την αδιαμφισβήτητη ροπή της προς τις τέχνες! Καταγόμενη από εύπορη οικογένεια ευτύχησε να λάβει σπανιότατη μόρφωση! Μελέτησε με πάθος την αρχαία ελληνική, συμμετείχε σε ακροάσεις φιλολογικών μαθημάτων στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών και μιλούσε αβίαστα τέσσερις ξένες γλώσσες (αγγλικά, γαλλικά, ιταλικά και φυσικά γερμανικά, αφού υπήρξε και απόφοιτη της Γερμανικής Σχολής Αθηνών). Επιπλέον χαρακτηριζόταν και για τη μουσική της παιδεία, καθώς σπούδασε στο Ωδείο Αθηνών, μουσική, φωνητική και  πιάνο.

Τρέφοντας απεριόριστη αγάπη  για το θέατρο, αντίκρυσε για πρώτη φορά τα φώτα της ράμπας στην τρυφερή ηλικία των 17 ετών ερμηνεύοντας επιτυχώς έναν από τους κεντρικούς ρόλους στο έργο του διάσημου ιταλού συγγραφέα Λουίτζι Πιραντέλλο ''Έξι πρόσωπα ζητούν συγγραφέα'' και κατόπιν την Ηρωδιάδα στο έργο ''Σαλώμη'' του Όσκαρ Ουάιλντ. Μετά τις εμφανίσεις της στο θέατρο Τέχνης του Σπύρου Μελά, η Παπαδάκη συνέχισε την καλλιτεχνική της δραστηριότητα στο πλευρό της Κοτοπούλη, της Κυβέλης και του Βεάκη και ύστερα συνεργάστηκε με το Εθνικό. Στη διάρκεια της αξιοσημείωτης καριέρας της έδωσε σάρκα και οστά σε μια τεράστια γκάμα ρόλων, που εκτείνονταν από την κλασσική δραματολογία και το ψυχολογικό δράμα μέχρι το νεώτερο ελληνικό ρεπερτόριο και την επιθεώρηση. Πραγματικά αξεπέραστες θεωρούνται οι ερμηνείες της στο αρχαίο δράμα και κυρίως εκείνη της ''Εκάβης'', την οποία ο Άγγελος Σικελιανός επαίνεσε με άρθρο του στο Ελεύθερο Βήμα το 1943 και η επίσης ηθοποιός-θιασάρχης Έλσα Βεργή σημείωνε αργότερα ότι η Εκάβη της Παπαδάκη ''αποτέλεσε το σύμβολο μιας ολόκληρης φυλής στο πρόσωπο μιας μάνας''! Το 1931 πραγματοποίησε τη μία και μοναδική κινηματογραφική της εμφάνιση (αποτυχημένη κατά τη γνώμη της ίδιας), στον βωβό κινηματογράφο στην ταινία  του Ιωάννη Λούμου ''Στέλλα Βιολάντη, η ψυχή του πόνου'', βασισμένη στο πασίγνωστο έργο του Γρηγορίου Ξενόπουλου!



Η μεγάλη ηθοποιός, υμνήθηκε όσο λίγες για το ταλέντο της και εντυπωσίαζε το θεατρόφιλο κοινό και τους κριτικούς σε κάθε της παρουσία! Η  βαθύτατη καλλιέργεια, η  πνευματικότητα, η πολυπραγμοσύνη, η απαράμιλλη επιδεξιότητά της στη χρήση των εκφραστικών μέσων, η ευαισθησία και το φλογερό ταμπεραμέντο της είναι τα στοιχεία που συνέθεταν την πολύπλευρη ιδιοσυγκρασία της!

Όμως, η μοίρα ύφανε αριστοτεχνικά τον ιστό της αράχνης γύρω από την Ελένη Παπαδάκη και η μεγαλοπρεπής πορεία της τερματίστηκε άδοξα σε ηλικία μόλις 36 ετών, καθώς κατηγορούμενη άδικα για προδοσία και συνεργασία με τους κατακτητές, δολοφονήθηκε στη διάρκεια του αιματοβαμμένου εμφυλίου, το 1944, από έκτακτο στρατοδικείο του ΕΛΑΣ! Οι υπαίτιοι της εγκληματικής ενέργειας καταδικάστηκαν αργότερα σε θάνατο και εκτελέστηκαν και η θλιβερή υπόθεση έκλεισε με τη δήλωση μετανοίας του τότε γενικού γραμματέα του ΚΚΕ Νίκου Ζαχαριάδη. Η σορός της ανευρέθη ένα μήνα μετά το τραγικό χαμό της, βυθίζοντας στο πένθος τον πνευματικό κόσμο. Το ταξίδι προς την αιώνια κατοικία της υπήρξε, σύμφωνα με δημοσιεύματα της εποχής επιβλητικό, αντάξιο ενός αδικοχαμένου καλλιτέχνη του βεληνεκούς της και ο θαυμαστής της Άγγελος Σικελιανός της αφιέρωσε ένα συγκινητικό επίγραμμα τιμώντας τη μνήμη της!

Ελεάννα Γ. Παππά


eleanna_pappa
Νέο μέλος
Νέο μέλος

Γράφτηκα στο φόρουμ στις : 03/02/2015
Αριθμός μηνυμάτων : 5

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Επιστροφή στην κορυφή


 
Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης