BANNER





Ημερολόγιο έναρξης νέων Σεμιναρίων

Κινηματογράφοι ΣINEAK (CINEAC)

Πήγαινε κάτω

Κινηματογράφοι ΣINEAK (CINEAC)

Δημοσίευση από Στέφανος Την / Το 23/6/2015, 08:23


     Η ονομασία αποτελεί συντομογραφία της  Cine Actualite (κοινώς το κινηματογραφικά επίκαιρα) που επικράτησε ως CINEAC στο εξωτερικό και ΣΙΝΕΑΚ στην Ελλάδα. Αν και ο όρος ΣΙΝΕΑΚ ταυτίστηκε στην χώρα μας με τον παιδικό κινηματογράφο, έκπληξη αποτελεί το γεγονός πως ουδεμία σχέση μ΄ αυτόν είχε αρχικά!
 
     Με την ανακάλυψη του κινηματογράφου οι ειδήσεις καλύπτονταν με τα γνωστά σε όλους μας επίκαιρα. Ο κόσμος με την εμφάνιση του κινηματογράφου, δεν αρκούνταν πλέον στην ανάγνωση ειδήσεων στις εφημερίδες, αλλά παράλληλα ήθελε να τις βλέπει και τις ακούει, αφού η νέα τεχνολογία του προσέφερε αυτή την δυνατότητα. Έτσι δημιουργήθηκαν τα κινηματογραφικά επίκαιρα, (σινεακτουαλιτέ ή Σινεάκ για συντομία) που γρήγορα έγιναν ανάρπαστα, καθώς επέτρεπαν στον θεατή να κάνει τον γύρο του κόσμου από την αναπαυτική πολυθρόνα του κινηματογράφου. 
 
  Τα πρώτα ΣΙΝΕΑΚ δημιουργήθηκαν από εφημερίδες! Πρωτοπόρος στον τομέα υπήρξε η εφημερίδα του Άμστερνταμ "Χάντελσμλαντ" που δημιουργός του ΣΙΝΕΑΚ Άμστερνταμ. Ενώ στην Γαλλία οι εφημερίδες Ιντρανζιζάν και  Ζουρνάλ (Le Journal) ήταν υπεύθυνες για τα γαλλικά ΣΙΝΕΑΚ.  Μάλιστα στα φουαγιέ των κινηματογράφων αυτών, υπήρχε αναγνωστήριο στο οποίο οι θεατές διάβαζαν πρώτα τα νέα που θα έβλεπαν εντός της αίθουσας.
 
   Στην Ελλάδα τα παγκόσμια επίκαιρα επικράτησαν να είναι ολιγόλεπτα λίγο πριν την έναρξη της ταινίας και μετά την προβολή των διαφημίσεων και με σκοπό κυρίως να μην χάνουν οι καθυστερημένοι την αρχή του έργου! Στους Έλληνες αρχικά φάνηκε ακατανόητο να πληρώνουν εισιτήριο μόνο και μόνο για να παρακολουθήσουν τα παγκόσμια επίκαιρα! Έτσι αν και στο εξωτερικό είχαν δημιουργηθεί ειδικές αίθουσες προβολής ειδήσεων και επικαίρων που καθιερώθηκαν ως ΣΙΝΕΑΚ και ήταν διάσημες σε όλη την Ευρώπη, στην Ελλάδα οι ειδήσεις εξακολουθούσαν να προβάλλονται πριν την έναρξη του έργου.

   Στην Ευρώπη αντίθετα ο κόσμος σχημάτιζε ουρές για να παρακολουθήσει τα επίκαιρα και τα ΣΙΝΕΑΚ φυσικά δεν ήταν η μόνη τους λύση, αλλά ο ανταγωνισμός ήταν μεγάλος. Άλλες διάσημες εταιρείες προβολής ειδήσεων με ειδικά διαμορφωμένες αίθουσες ήταν επίσης οι "Πατέ", "Εκλαίρ Ζουρνάλ", "Πάραμαουντ", "Φοξ Μούβιτον" κ.α. Προπολεμικά τα ΣΙΝΕΑΚ αριθμούσαν τριάντα αίθουσες στην Ευρώπη!
 
    Στο μεταξύ οι ιθύνοντες των ΣΙΝΕΑΚ κατανόησαν ότι τα επίκαιρα που προβάλλουν δεν θα πρέπει να περιέχουν βία, να είναι κατανοητά και σταδιακά άρχισαν να παρουσιάζουν θέματα ώστε να είναι προσιτά σε όλους. Έτσι κάθε εβδομάδα έβγαζαν ένα πρόγραμμα με τα θέματα προς προβολή κάτι δηλαδή σαν  τα "ντοκιμαντέρ". Οι οικογένειες πλέον μπορούσαν να βλέπουν θεματικές παραγωγές απαλλαγμένες από βία, γυμνό και οτιδήποτε άλλο στοιχείο χαρακτήριζε τον λεγόμενο "ψυχρό κινηματογράφο". Αυτή η καταλληλότητα με τον καιρό παρεξηγήθηκε με αποτέλεσμα ο όρος ΣΙΝΕΑΚ να ταυτιστεί με το παιδικό πρόγραμμα.
 
      Η Αθήνα ήταν η πρώτη πόλη της νοτιοανατολικής Ευρώπης που απέκτησε τέτοιον ειδικό κινηματογράφο, η λειτουργία του οποίου ξεκίνησε το 1936 στην οδό Πανεπιστημίου 40 στο Μέγαρο του Ελληνικού Κτηματικού Οργανισμού (Μέγαρο REX). 

    Η εφημερίδα η οποία πρώτη έσπευσε κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα να αντιπροσωπεύσει το ΣΙΝΕΑΚ Αθηνών ήταν η "Βραδινή". Στην πρόταση ανάληψης υπήρχε και η σκέψη δημιουργίας αίθουσας όπου κατά τα Παριζιάνικα πρότυπα οι θεατές θα διάβαζαν την εφημερίδα «Βραδινή» πριν την είσοδο στην αίθουσα.

    Γενιές ολόκληρες γαλουχήθηκαν από τα εκπαιδευτικά προγράμματα των ΣΙΝΕΑΚ καθώς προβάλλονταν εγκυκλοπαιδικά θέματα, οι θεατές μάθαιναν για την ζωή άλλων λαών, μακρινών χωρών και εξωτερικών περιοχών του πλανήτη. Μάθαιναν ενώ παράλληλα διασκέδαζαν από το πλούσιο οπτικό υλικό των ΣΙΝΕΑΚ. Άνθρωποι μεγαλύτεροι σήμερα σε ηλικία, ακόμη σε δημόσιες συζητήσεις έχουν άποψη για θέματα γεωγραφικά ή ιστορικά καθώς όταν ήταν μικροί το είχαν ακούσει και δει στα ΣΙΝΕΑΚ! 
 
   Από το 1969 και στον Πειραιά λειτούργησε ΣΙΝΕΑΚ ουδέποτε όμως είχε την αρχική έννοια του όρου, της παρουσίασης δηλαδή ειδήσεων και θεματικών προβολών απαλλαγμένες από «σκληρές» σκηνές, βία και γυμνό, αλλά λειτούργησε υπό την έννοια του παιδικού κινηματογράφου, ταυτίζοντας απόλυτα τον όρο ΣΙΝΕΑΚ με τα παιδικά προγράμματα και κυρίως με τις παραγωγές του Ντίσνεϋ.  

Στέφανος
Επίτιμο μέλος
Επίτιμο μέλος

Φύλο : Άντρας
Τόπος κατοικίας : Πειραιάς
Γράφτηκα στο φόρουμ στις : 18/12/2014
Αριθμός μηνυμάτων : 99

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Επιστροφή στην κορυφή


 
Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης