BANNER





Ημερολόγιο έναρξης νέων Σεμιναρίων

Παλαιό και Νέο Ραδιόφωνο

Πήγαινε κάτω

Παλαιό και Νέο Ραδιόφωνο

Δημοσίευση από Mαρία Μαλλούρα Την / Το 28/2/2015, 19:14

Όπως θα έλεγε κι ο Στάθης Ψάλτης στην γνωστή πλέον σε όλους ταινία, βασικά καλησπέρα σας. Το ραδιόφωνο αποτελούσε πάντα μια ευχάριστη συντροφιά από τις πρώτες στιγμές δημιουργίας του μέχρι τη σύγχρονη εκδοχή του.

Η ιστορία του ραδιοφώνου ξεκινάει το 1926 όταν ο απόφοιτος της ηλεκτρολογίας Χρήστος Τσιγγιρίδης στήνει τον πομπό του και οργανώνει τον πρώτο σταθμό στην Ελλάδα ο οποίος είχε μόνο 2 ακροατές καθώς η απόκτηση δέκτη των ραδιοφωνικών κυμάτων απαιτούσε αρκετά μεγάλο ποσό για την εποχή.

Λίγο αργότερα τον Μάρτιο του 1938 η Ελλάδα γίνεται απ' τις τελευταίες χώρες της Ευρώπης που αποκτά Εθνικό Ραδιοφωνικό Σταθμό που δημιουργείται την εποχή του βασιλιά Γεώργιου Β'. Οι συνήθεις εκπομπές ήταν η αναμετάδοση κλασσικής μουσικής από την κρατική ορχήστρα και ειδήσεις. Η κύρια χρήση της όμως αξιοποιήθηκε πιο μετά για στρατιωτικούς σκοπούς.

Στην κατοχή κατά τις χρονιές 1941-1944 ο σταθμός λογοκρίθηκε ως προπαγανδιστικός και απαιτήθηκε από τους κατόχους συσκευής δέκτη ραδιοφωνικών κυμάτων να δηλώσουν τις συσκευές τους στις αρμόδιες αρχές.

Το ίδιο επαναλήφθηκε και στην Γερμανική κατοχή όπου ο μοναδικός σταθμός που υπήρχε έκλεισε και ο Τσιγγιρίδης φυλακίστηκε με σκοπό ο ελληνικός λαός να μείνει αποκομμένος από τον υπόλοιπο κόσμο. Παρόλα αυτά, οι γερμανικές αρχές χρειάστηκαν τη βοήθεια του Τσιγγιρίδη λόγω του ότι τα συστήματα που χρησιμοποιούσε για το σταθμό του ήταν πολύπλοκα. Αυτό έδωσε την ευκαιρία στον Τσιγγιρίδη να προκαλεί επίτηδες βλάβες στους μηχανισμούς και να παρεμβάλλει στα κύματα εκπομπής καθώς ο σταθμός χρησιμοποιούνταν κυρίως για στρατιωτικός σκοπούς.

Μέχρι πριν τον εμφύλιο πόλεμο οι σταθμοί που δημιουργήθηκαν εξυπηρετούσαν όπως και πριν στρατιωτικούς σκοπούς. Μετά την ίδρυση του ΕΙΡ (Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας) και τον εμφύλιο πόλεμο το ραδιόφωνο άρχισε να επεκτείνεται με τη δημιουργία νέων ιδιωτικών σταθμών. 

Προφανώς έχει αλλάξει πολύ ο χαρακτήρας του ραδιοφώνου αλλά είναι αξιοσημείωτο πώς εξελίχθηκε μέσα σε λίγα χρόνια όπως το ξέρουμε σήμερα. Πλέον η εργασία ως ραδιοφωνικός παραγωγός είναι σχετικά εύκολη σε σύγκριση με τη λογοκρισία που υπήρχε παλαιότερα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα των δυσκολιών του πρώιμου ραδιοφώνου παρουσιάζεται στην προαναφερόμενη κωμική ταινία του Στάθη Ψάλτη "Βασικά καλησπέρα σας", όπου μοιράζονταν την ίδια συχνότητα πολλοί "πειρατικοί" σταθμοί με τα γνωστά προβλήματα που δημιουργούνταν.

Ο κεντρικός σκοπός του ραδιοφώνου είναι η ψυχαγωγία παρόλο που ο καταναλωτισμός και η παγκοσμιοποίηση το έχουν διαφθείρει πολύ. Τα διαφημιστικά σποτ και οι χορηγοί των εκπομπών καταλαμβάνουν μεγάλο μέρος των εκπομπών με αποτέλεσμα να χάνεται η αυθεντικότητα της εκάστοτε εκπομπής και το ποιοτικό πρόγραμμα.

Μιας και η διεθνής μουσική έχει επεκταθεί πολύ τον τελευταίο χρόνο, πολύ ιδιωτικοί σταθμοί έχουν επιλέξει την εύκολη λύση των λιστών αναπαραγωγής και παράλληλα της προώθησης προϊόντων και μεγάλων εταιριών που σκοπό έχουν το χρηματικό κέρδος του σταθμού.

Ο ραδιοφωνικός παραγωγός έχει περιοριστεί λοιπόν στην εκφώνηση των χορηγών της εκπομπής και συνήθως απαιτείται να αναπαράγει συγκεκριμένα τραγούδια για να μην δυσαρεστηθεί ο ακροατής. Η στενή σχέση που είχε ο ραδιοφωνικός παραγωγός με τον ακροατή του έχει διαφθαρεί και δεν θυμίζει σε τίποτα τα πρώτα στάδια του ραδιοφώνου. Μονάχα νέοι σταθμοί ή ακόμη και παλιοί που αντιστέκονται έχουν παραμείνει σχετικά "καθαροί" σε αντίθεση με τους μεγάλους σταθμούς.

Mαρία Μαλλούρα
Μέλος ενός αστεριού
Μέλος ενός αστεριού

Γράφτηκα στο φόρουμ στις : 27/01/2015
Αριθμός μηνυμάτων : 19

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Επιστροφή στην κορυφή


 
Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης